Verlate BIC vanwege afscheidsfeest afgelopen vrijdag LESIDEEËN Voor de Kinderboekenweek links over heldhaftige helden naar de POLS nieuwsbrief. TELEBLIK Voor 1 oktober moet het schoolaccount geactiveerd worden om de teleblik filmpjes te kunnen bekijken. Voor onze school is het allemaal weer in orde. Teleblik schoolkalender. Kijk hier voor lesideeën. KLASSET TV De laatste nieuwsbrief met informatie over o.a. de kinderpostzegel actie en de dag van de leraar op 1 oktober. VEILIG LEREN LEZEN Met informatie en tips over de kinderboeken week. SCHOOLTV BEELDBANK De Schooltv-beeldbank is klaar voor een nieuw schooljaar vol clips en ander digitaal leermateriaal. In deze nieuwsbrief een vooruitblik naar wat u van uw vertrouwde Beeldbank kunt verwachten. SCHOOLTV Voor de groepen 3 en 4 staat er informatie over dag van de Leraar, Huisje Boompje Beestje, Kattentaal, Teleblik en Sinterklaasjournaal (lespakket) Voor de groepen 5 en 6 is er informatie over o.a. Superhelden in de kinderboekenweek. Ook is er de link naar een videoclip bij leraar24 over woordwebben maken. TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK BIJ DE BRON AANPAKKEN? Bron is de organisatie waarvan zo'n 7500 basisscholen hun geld ontvangen. Bron stuurt e-mails die niet aankomen omdat Bron niet aan de regels voor het verzenden van mails wil beantwoorden. In die regels staat dat iedere server een postmaster account moet hebben. Bron heeft dat niet: stuur maar eens een mail naar postmaster@bron.nl. Dan krijg je terug: -------------------- This message was created automatically by mail delivery software. A message that you sent could not be delivered to one or more of its recipients. This is a permanent error. The following address(es) failed: postmaster@bron.nl SMTP error from remote mailer after RCPT TO:<postmaster@bron.nl>: host mx02.solcon.nl [212.45.32.236]: 550 unknown user ------------ Niet alleen wij hebben last en kosten aan BRON's nalatigheid; anderen ook. We citeren uit een mail van een ander bestuur aan wat scholen: [citaat] Oh wat een ergernissen, en dat meermaals... Hallo allemaal, Hebben jullie ook zo je buik vol van mensen die jou de schuld geven van problemen die ze zelf veroorzaken?? Hier een mooi voorbeeld: BRON heeft al een groot aantal keer brieven gestuurd naar ons bestuurskantoor en diverse scholen, met de mededeling dat we onze mailserver moesten aanpassen, want ze konden ons per mail niet bereiken. Wat blijkt, na enig spoorzoeken? De mailserver(s) van BRON zijn niet helemaal correct geconfigureerd, waardoor berichten worden verstuurd die niet voldoen aan de wereldwijde afspraken met betrekking tot Internet & e-mail. Deze afspraken zijn bekend als RFC's. Deze afkorting staat voor Request For Comments. Zie voor uitgebreidere informatie http://nl.wikipedia.org/wiki/Request_for_Comments Even terug naar BRON. Op de eerste melding dat er niet gemailed kon worden (maart 2010) hebben we bron.nl op onze white-list gezet, opdat ze zonder postmaster@ account naar ons konden mailen. Op de tweede foutmelding, in september 2010 kwam als antwoord: > Wij adviseren u over dit probleem contact op te nemen > met uw e-mailprovider. Daarbij werd dit probleem door hen meteen afgevinkt als zijnde 'opgelost' Aangezien wederom het probleem niet bij ons maar bij hen lag, hebben we vriendelijk doch dringend verzocht om de mailinstellingen op hun servers te (laten) nakijken en aanpassen. Enige tijd ging het goed, maar soms ook niet. Dan kwam er weer zo'n brief.. Mijn reactie -via een online aangemaakt 'incident'- was in de trant van > We hebben u ook diverse keren de oplossing (verbeter de > inrichting van uw mailservers) gegeven, maar het probleem ontstaat kennelijk steeds >weer. Is er bij u een technisch contactpersoon, of is het mogelijk om > iemand van het > bedrijf dat uw servers onderhoudt te spreken/mailen o.i.d.? > We zouden graag willen dat u uw zaken beter op orde maakt, > zonder ons de schuld in de schoenen te schuiven. Nu zijn we anderhalf jaar verder sinds de eerste foutmelding, en hebben diverse keren zowel per telefoon alsook per mail toegezegd gekregen dat door bijvoorbeeld software-updates het probleem bij BRON verholpen zou worden, maar toch.. Op 15 september 2011 was er weer zo'n brief, en werd door onze systeembeheerder geconstateerd dat opnieuw het bericht van BRON krakkemikkig opgebouwd was. Volgens de laatste berichten (afhandeling incident) is bij BRON op 16 september een instelling 'hersteld'. > Bij de volgende mailing zou het dus goed moeten gaan. We zijn heel benieuwd. U ook? Fijn toch, dat ze altijd hun berichten eindigen met: > Heeft u nog vragen? Raadpleeg dan onze Kennisbank Hoeveel tijd heeft dit u al gekost? Mij teveel. Helaas kunnen we BRON niet negeren, we zijn van het instituut afhankelijk voor bekostiging van ons onderwijs! Vriendelijke groeten, Naam bij recatie bekend [einde citaat] Doe de test, stuur een mail naar postmaster@bron.nl. Zelfs voor BRON gelden de meest eenvoudige regels van het Internet. Die regels zijn er om wat minder spam binnen te krijgen, we hebben dus voordeel bij naleving en voor BRON is e.e.a. een koud kunstje. Wordt vervolgd, vrezen we. Groet en goed weekend, Karin, Dirk |
|
Reacties op deze nieuwsbrief graag richten aan de afdeling ICT
Vragen naar aanleiding van de inhoud? Een bijdrage leveren? Nieuwsbrief opzeggen? Klik dan HIER om dat te doen. Liever niet mailen, dat kost de redactie teveel tijd.
body bgcolor>