++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
ICT Nieuwsbrief Rosaboekdrukker Jaargang 2 - week 50
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Deze BIC staat geheel in het teken van onze mini-confentie.
Daarom een passend citaat. Het is van Roger Schawinski, bestuurder van een lokaal radiostation in Zwitserland. Zijn woorden over lokale radio zijn ook van toepassing op servers en ICT op School.

"Als de zender werkt, heb je tienduizend problemen.
Als de zender niet werkt, heb je er maar é©®".

Verslag bijeenkomst over 'Netwerk op school' op Dinsdag van 9.00 tot 12.00 uur.
De bijeenkomst, op verzoek van de Corantijn en de Meidoorn georganiseerd, was om uitleg te geven over Linux, SchoolLAN, ons netwerk en ons ICT beleid.
De Meidoorn was niet aanwezig wegens ziekte van de directeur en had ook geen vervanger gestuurd. Gelukkig was de Corantijn met een grote delegatie aanwezig. Ook aanwezig was Sheila Hulsthoff vanuit de Baarsjes en Bas Smits van de Mrg. Bekkerschool (waarover later meer).

Er werden drie korte inleidingen gehouden:

1. Dirk vertelde over Linux op de OBSRB en waar we het zoal voor inzetten: Internet delen, router, firewall, mailserver, interne- en externe webserver, bestandenserver. Alles wordt door middel van eigen onderzoek uitgevoerd en opgezet. Dat is een hoop werk en het kost dus veel tijd (en soms gaan er dingen fout), waardoor de indruk is ontstaan dat 'wat jullie doen alleen mogelijk is omdat Dirk bij jullie rondloopt'. Deze mythe werd ontzenuwd. Voor Dirk is Linux in het onderwijs een leerproject. De OBSRB is een ideale ICT proeftuin die hem de gelegenheid biedt Linux te leren en een die de school een extra ICT medewerker oplevert.
Het betekent helaas ook dat de situatie op de OBSRB niet model kan staan voor wat met ICT en Linux op basisscholen mogelijk is. Daarom zijn we wegen gaan zoeken om Dirk 'overbodig' te maken. Dat kan door je aan te sluiten bij een goed initiatief dat tegelijk een stevig  organisatorisch kader biedt voor ICT op school, te weten SchoolLAN. De ervaringen die wij uit het veld horen over SchoolLAN steunen ons in de gedachte dat het een goede keus is voor een basisschool. Omdat SchoolLAN zwaar leunt op inzet van ICT stagiaires voor beheer op afstand en beheer op school moet deze poot eerst ontwikkeld zijn, wil een gezonde en 'Dirkvrije' overstap mogelijk zijn.  De Baarsjes ziet de OBSRB in dit verband als proefproject en steunt ons actief in onze aanpak.

De tweede inleiding was van Bas Smits, leerkracht op de Mrg. Bekkersschool in Amsterdam Noord.
Zijn verhaal was het tegendeel van dat van Dirk. De Linux server is samengesteld door een groep ICT studenten in het kader van een afstudeerproject. De server dient als router, firewall, webserver en bestandenserver. De server is aangesloten op Kennisnet. Bas besteedt in het geheel geen tijd of aandacht aan de server. Het ding doet het altijd en heeft uptimes (de tijd dat een systeem zonder storingen draait en niet hoeft te worden afgezet voor onderhoud e.d.) van vele maanden. De stroomstoring die A'dam Noord onlangs trof was de eerste downtime in een jaar. De server draaide na de storing gewoon verder.
Op de Mrg. Bekkersschool zijn de computers in de klas uitgerust met Linux en Windows. De leerlingen werken net zo makkelijk op Linux als op Windows.

De derde inleider was Karin Abma, ICT coordinator op de OBSRB.
Zij benadrukte dat al die technische dingen (netwerk, server) niet belangrijk zijn. De knelpunten ontstaan pas als de zaak goed werkt.
Dan pas ontstaan vragen en problemen die van tevoren niet te voorzien zijn en ook niet in beleidsstukken vooraf zijn te formuleren.
Bijvoorbeeld: Hoe ga je onderwijsinhoudelijk ICT inzetten? Tegen welke belemmerende factoren loop je op?  Hoe begeleid je leerkrachten op het soms kronkelige ICT pad? Wat is goede software in jouw school? Hoe zet je die software het effectiefst in? Wat is ons internet beleid en hoe pakken we 't organisatorisch zo aan dat het geen papieren tijger is? Deze en vele andere ervaringslessen brachten haar en anderen tot de conclusie dat, wil je ICT ?upt integreren in het onderwijs op je school, een ICT co?nator voldoende tijd tot zijn/haar beschikking moet hebben om e.e.a. te kunnen ontwikkelen en uitbouwen. Is dit niet het geval, dan kun je beter bordkrijt kopen i.p.v. een netwerk en een server en een aantal werkstations.

Na deze drie korte inleidingen ontspon zich een levendig en vruchtbaar gesprek. Enkele zaken die over tafel gingen:
- Waar besteed je je tijd aan als ICT co?nator?
- Als je stagiaires van een ICT Academie hebt, wie begeleidt ze dan? Enige verwarring bij Sheila n.a.v. opmerkingen van Karin en Dirk die Hans Frazer citeerden: "Voor een stagebegeleider is waarschijnlijk wel een pot".
- Wat moeten we voor computers kopen? Korte samenvatting van suggestie: wacht er even mee totdat een paar andere problemen op de Corantijn zijn opgelost. Als je die computers vandaag bestelt staan ze met een week in huis. Maar als je Internetverbinding nog steeds niet werkt, heb je te weinig aan die net gekochte computers. Dat vermindert het enthousiasme.
- Hebben we wel de juiste verbindingen tussen Kennisnet en onze patchkast?
- Etc.

Wat verder ter tafel kwam was de wens van de OBSRB om bij é©® van de scholen een lokaal te kunnen gebruiken als 'computerwerkplaats'. We hebben veel computers gekregen die door onze stagiaire bruikbaar gemaakt kunnen worden. Wie heeft daar ruimte voor? Graag snel reageren!!

Besloten werd om SchoolLAN, in de persoon van Ruud Suk, uit te nodigen om de vele vragen rond het systeem te beantwoorden.
Op DINSDAG 14 JANUARI, om 10.00 uur komt Ruud naar ons toe (de OBSRB) om voorlichting te geven.
Daarvoor is echter wel voorbereiding van onze kant nodig. Willen jullie al je vragen opsturen aan Ruud ( ruud@stichting.schoollan.nl ) zodat hij zich daarop kan voorbereiden. Voor het welslagen van de bijeenkomst is dit van het grootste belang !!!!

Tot zover dit verslag en deze BIC.
Omdat het verslag al zo groot is hebben we deze week geen links, etc.
Goed weekend,
Karin,
Dirk