++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

ICT Nieuwsbrief Rosaboekdrukker Jaargang 2 - week 5 - 2003

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

 

DIGITALE CAMERA

 

We proberen al een tijdje te beslissen welke digitale fotocamera we zullen aanschaffen. En eindelijk is er een keus gevallen op een camera die wordt aanbevolen in Computer Idee. En nu is die uitverkocht. Jammer. Want er zat een docking station bij (daarmee kun je de camera direct op je computer aansluiten). Nog even doorzoeken. We willen een camera die kan werken met NiMH oplaadbare batterijen.

 

 

 

COMPUTERREGELS

 

In elke klas worden de komende week de nieuwe computerregels opgehangen. Graag even bespreken met de leerlingen.

 

 

 

CLOWNS

 

Een leerkracht uit de kleuterbouw zei laatst, dat ze het programma Clowns eigenlijk wel terug wilde. ?t Was toch wel een leuk voor de kinderen, die spelletjes. Dirk aan de slag met de originele clowns-diskette en de linux-server. En het is gelukt!!! Alleen moet de schermresolutie nogal laag ingesteld worden om een goed beginscherm te krijgen. Ook dat weer opgelost. We zijn eigenlijk heel erg benieuwd naar wat de onderwijswereld Anno 2003 denkt over dit programma. Wat zou er eventueel moeten worden aangepast aan de huidige maatstaven? Waarschijnlijk het automatisch aanpassen aan het niveau van het kind.

 

 

 

OPRUIMEN VAN JE EIGEN FILES

 

Het blijkt dat er onder de leerkrachten toch nog veel moeilijkheden zijn om documenten netjes op te ruimen. Leerkrachten die veel documenten schrijven zouden nog eens de nascholing van 2001 2002 moeten nakijken (brochure van het ABC: ?word en windows voor beginners?, Hoofdstuk ?werken met de Verkenner? op bladzij 24. Op bladzij 27 staat hoe je nieuwe mappen moet maken) Ook is gebleken, dat het erg belangrijk is om je document een duidelijke titel te geven.

 

 

 

VERKEERSPROGRAMMA/PROJECT VOOR HET BASISONDERWIJS IN DE BAARSJES

 

Leerlingen van onze school hebben meegewerkt aan een verkeersprogramma voor de basisscholen in de Baarsjes. Lees meer in het ingezonden bericht onderaan deze nieuwsbrief.

 

 

 

GROEP 5

 

De miniwerkstukjes van groep 5 staan op onze site.

 

Kostte veel tijd, eerst alle werkstukken uit de mappen van de kinderen halen. Dan de teksten per leerlingenkoppel op de site invoeren. Daarna moesten de plaatjes nog apart worden ingevoerd per verhaaltje. Het wordt tijd dat de kinderen worden ge﮳trueerd hoe ze dat op hun eigen pagina moeten doen.

 

 

 

AMBRASOFT TAFEL TOTAAL

 

Het draait als een zonnetje. Vorige week hadden we nog problemen met de registratie van de gegevens van de kinderen, maar na aanwijzingen van de helpdesk van Ambrasoft was dat meteen opgelost. (Dirk: de permissies staan nu erg onveilig, dat is weer een probleem dat ik met hulp van Niels en/of Arnoud zal aanpakken)

 

 

 

LETTERPRET

 

Na de zoveelste nieuwe installatie van Malmberg kan Dirk het programma nog steeds niet installeren. Elke keer wordt er bij de installatie gemeld dat fileserver\edu\Program Files\leesl1

 

\ccmove.dll er niet is, terwijl die er wel is. Nu is er een boze mail naar Malmberg gestuurd, en een enorme discussie in de nieuwsgroep nl.onderwijs.nieuwe-media gaande over wat te doen met moeilijk te installeren HEEL dure software.

 

 

 

LEESLADDER

 

De volgende cd-roms van de Leesladder worden nu op de server gezet. Het blijft wennen met het opstarten van het programma. Wat doen we fout? Want we komen elke keer eerst in een soort leerkrachtendeel in plaats van dat het programma meteen voor de kinderen start.

 

Na uitvoerige en prettige contacten met de een heer van Zwijsen en een heer van het bedrijf dat de beveiliging van de Leesladders doet zijn de problemen nu opgelost. De leesladders lopen goed en je hoeft niet meer als leerkracht in te loggen, maar gewoon met je groepsnaam.

 

 

 

SCHOOLLAN

 

Bas en Dirk hebben op woensdagavond SchoolLAN op een server gezet. Het installeerde prima ondanks dat Dirk (expres) een paar stommiteiten uithaalde. A.s. Woensdag gaan we proberen SchoolLAN aan het Internet te hangen.

 

 

 

STORING.

 

In de nacht van dinsdag op woensdag begaf de voeding van de nieuwe fileserver het. Gevolg: kortsluiting, stop doorgeslagen, alle servers uitgevallen. Dirk had gelukkig in 1,5 uur de zaak weer werkend door even bij de leverancier een nieuwe voeding te halen (garantie).

 

Zo zie je maar hoe handig het is om je leverancier inde buurt te hebben.

 

Overigens werd ook weer een andere opvatting bevestigd: Goed gebrukte spullen zijn vaak betrouwbaarder dan nieuwe.

 

 

 

Tot zover en goed weekend,

 

Karin,

 

Dirk

 

 

 

ingezonden bericht:

 

Het project 'Tussen school en thuis?'

 

In stadsdeel de Baarsjes doen alle basisscholen mee met het project "Tussen school en thuis?' Doel van dit project is het verkeer op de school-thuisroute van kinderen in heel Amsterdam veiliger te maken*.

 

Met het oog hierop zijn in het verleden in de Baarsjes d.m.v. enquê´¥s de verkeersknelpunten in de schoolomgeving van de kinderen geï®¶entariseerd. Een verkeersdeskundige van het stadsdeel (Angelique Meul) heeft daarna samen met kinderen, leerkrachten en ouders deze knelpunten 'geschouwd' en voor verschillende punten maatregelen bedacht. Die maatregelen zijn natuurlijk niet voldoende. Kinderen moeten ook leren om met ingewikkelde verkeerssituaties om te gaan. Daarom is aan het ABC gevraagd lesmateriaal te ontwikkelen gericht op de knelpunten in de schoolomgeving. Voor de scholen in de Baarsjes is gekozen voor lesmateriaal op de computer.

 

"Tussen school en thuis?" in stadsdeel de Baarsjes

 

Dat is de titel van de cd-rom die Monique Korenhof en Margaret Traudes van het ABC op dit moment aan het ontwikkelen zijn. Als de cd-rom opstart komen kinderen al snel via een kaart in hun eigen buurt. Ze kunnen daar verkeersknelpunten op de computer verkennen en de bijbehorende opdrachten op papier maken. Vaak zullen ze voor het antwoord informatie moeten zoeken in de verkeerstheorie op de cd-rom, soms zullen ze even 'in het echt' moeten gaan kijken en soms zullen ze alleen of met z'n tweeë® hun informatie op het internet gaan zoeken. Afwisselende opdrachten dus bij voor de kinderen herkenbare situaties in hun eigen omgeving.

 

Wensen

 

We zijn nu nog volop aan het ontwikkelen. Alle ideeë® en wensen zijn welkom. We werken heel veel met foto's. Wil je dat iets speciaals in de omgeving van je eigen school erin komt, of wil je beslist een bepaald onderwerp behandeld hebben, laat het ons weten! Ons plan is om nog vó³² de zomervakantie de testversie van de cd-rom op de scholen uit te proberen.

 

ABC/OCA

 

Monique Korenhof

 

Margaret Traudes

 

 

 

* Het project 'Tussen school en thuis?' wordt aan de scholen aangeboden door stadsdeel de Baarsjes en de dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer van de gemeente Amsterdam (dIVV).